Hírek
2017. Július 14. 11:27, péntek |
Belföld
Forrás: mti
27 éves magyar kutató nyerte a 90 millióval járó, legrangosabb brit közgazdasági díjat
Magyar kutató nyerte a legrangosabb, negyedmillió fontos (csaknem 90 millió forintos) díjjal járó brit közgazdasági elismerést annak modellezéséért,
hogy miként lehetne hatékonyabb díjfizetési rendszerrel javítani a brit közúti közlekedési infrastruktúra állapotát. A 27 éves Raccuja Gergely a Wolfson Economics díj idei kitüntetettje.
A díjat - amelynél magasabb összeget gazdasági kutatásért csak a közgazdasági Nobel-díj kitüntetettjei vehetnek fel - Lord Simon Wolfson konzervatív párti brit főrend, a Next divatáruház-hálózat vezérigazgatója alapította.
A pályázatra - amelyet a Policy Exchange nevű konzervatív londoni gazdasági-társadalmi kutatóműhely szervez Lord Wolfson megbízásából - hét országból 120 dolgozat érkezett; a zsűri végül a Policy Exchange bejelentése szerint Raccuja Gergely munkáját hirdette ki győztesnek.
A győztes pályamű szerzője Budapesten született, és 2011 óta él Nagy-Britanniában. A rangos University College London (UCL) egyetemen politikatudományból, várostervezésből és olasz nyelvből diplomázott kitűnő eredménnyel 2015-ben, és tavaly óta az Amey Consulting infrastrukturális szolgáltató cégnél dolgozik Birminghamben.
A Policy Exchange ismertetése szerint Raccuja Gergely azt javasolta díjnyertes pályaművében, hogy meg kellene szüntetni az üzemanyag jövedéki adóját, valamint az Egyesült Királyságban jelenlegi formájában 1920 óta létező járműadót, amelyet a közúti közlekedésben résztvevő csaknem minden géperejű jármű után évente fizetniük kell az üzemeltetőknek, és helyette a megtett távolsággal arányos, a környezetvédelmi hatásokat is figyelembevevő útdíjrendszert kellene meghonosítani.
A könnyebb és tisztább üzemű gépjárművek évente kiszámított távolságarányos útdíja kevesebb lenne. A díjat a biztosító cégek szednék be, vagyis az üzemeltető az éves kötelező biztosítással együtt fizetné az úthasználati díjat, csökkentve az adminisztratív költségeket - áll a Policy Exchange ismertetésében.
A rendszerhez megteremtendő jogi háttér garantálná, hogy a beszedett útdíj meghatározott hányadát a helyi és az országos főutakra fordítják.
Raccuja Gergely dolgozata szerint ezzel a rendszerrel öt éven belül kátyúmentes úthálózat lenne garantálható Nagy-Britanniában.
Az egyik legnagyobb brit közúti közlekedési szakpolitikai és kutatási intézmény, az RAC Foundation támogatásával született pályamű szerint a brit költségvetés is nyerne a javasolt reformmal, mivel a brit utakon közlekedő járművek száma és az általuk megtett távolság is folyamatosan növekszik, így a költségvetési bevételek is idővel növekedésnek indulnának. Az elképzelés szerint ezzel megállítható, sőt visszafordítható lenne az üzemanyag jövedéki illetékéből befolyó összeg csökkenése, és végső soron napi 2,3 millió font pluszbevétel lenne várható a rendszertől.
Raccuja Gergely a Policy Exchange eredményhirdetése után elmondta: a pályamű alapgondolata az volt, hogy az egyszerűséget kell ötvözni olyan fejlettségi szintű megoldással, amellyel kezelni lehet a közúti közlekedésben jelenleg zajló, a gépjárművek meghonosodása óta nem látott hirtelenségű változásokat.
Ezek érdekelhetnek még
2025. November 10. 07:41, hétfő | Belföld
A héten napos és tartósan párás, ködös területek is előfordulhatnak
2025. November 10. 07:41, hétfő | Belföld
Orbán Viktor: az amerikai elnökkel pénzügyi védőpajzsról szóló megállapodást kötöttem
2025. November 10. 07:39, hétfő | Belföld
Szijjártó szerint Orbán megmentette a magyarokat egy jelentős rezsiáremelkedéstől
Öntsünk tiszta vizet a pohárba: ha nem Orbán Viktornak hívnák Magyarország miniszterelnökét, akkor a magyar családoknak karácsonyra már háromszorosára nőtt volna az energiaszámlája
2025. November 09. 09:49, vasárnap | Belföld
Szalay-Bobrovniczky: Washingtonban HIMARS rakéta beszerzéséről is tárgyaltunk
HIMARS rakétatüzérségi eszközök és rakéták beszerzéséről is tárgyalt a Pentagonban Szalay-Bobrovniczky Kristóf
